تبلیغات
ام نویس رسانه محتوا و مطالب فارسی آنلاین
مارگاریت دل، بانویی ۹۶ ساله است. او باید درباره تاریخ تولدش که در گواهی نامه اش ثبت شده به ماموران پلیس، دوستان و آشنایان توضیح دهد تا آن را باور کنند. با شروع فصل بهار، خانم دل سوار بر موتور هارلی دیویدسونش شهرهای آمریکا را درمی نوردد...

زمستان گذشته، بارش سنگین برف و خطر تصادف با ماشین ها او را خانه نشین کرد. مارگاریت در این فرصت مسیر ورود و خروج ماشین به پارکینگ را تمیز کرد. رانندگی و بافتنی بافتن، خانم دل را جوان و شاد می کند.
● بانوی ورزشکار

او هر ماه تعداد زیادی پتو برای کودکان بی سرپرست می بافد و به انجمن های حمایت از کودکان بی سرپرست هدیه می دهد. دو یا سه بار در هفته رانندگی می کند، تنیس بازی می کند و بافتنی می بافد. بانوی ۹۶ ساله هم تیمی بیست ساله ای هم دارد. سیلویا می گوید: «سعی می کنم در زمین بازی آرام تر بدوم تا خطر برخورد با مارگاریت و آسیب دیدگی او کاهش یابد.»

وقتی خانم دل ۸۰ ساله بود، با سیلویا در تورنمنتی شرکت کردند و با اینکه مجموع سنشان بیش از ۱۰۰ سال بود، قهرمان شدند.

مارگاریت در طول زندگی اش سیگار نکشیده و لب به الکل نزده است. او در خانه ای دو طبقه در شهر بتسدای ایالت مریلند زندگی می کند و می گوید: «در طبقه اول هم می توانم استراحت کنم اما هر شب پله ها را بالا و پایین می روم تا پیاده روی کنم و تحرک داشته باشم. هرگز از کسی درخواست نمی کنم برایم خرید کند و خودم به فروشگاه می روم. وعده ناهارم ساندویچ فیله بوقلمون است.»

این زن ۹۶ ساله که عاشق شکلات است، می گوید: «وقتی به شکلات و بستنی فکر می کنم، بدجنس می شوم. نمی توانم از این دو بگذرم و تحت هر شرایطی باید یک لیوان بستنی و چند تکه شکلات بخورم. با این کار از شر پزشک و دارو و بیمارستان خلاص شدم و به این سن رسیدم. اما یک بار که دوستان و بچه ها تولد ۹۰ سالگی ام را جشن گرفته بودند، کارم به بیمارستان کشید. دل درد شدیدی داشتم. پزشکان دو ساعت معاینه?ام کردند ولی بعد از ام.آر.آی مشخص شد مشکل خاصی ندارم و مرخص شدم.»

کارول دل، دختر مارگاریت با افتخار می گوید: «چشمان مادرم در ۹۶ سالگی چنان برق می زند که تمام صورتش را روشن می کند. مردم با دیدن او تحت تاثیر قرار می گیرند و مرتب می پرسند راز شادی و سرزندگی اش در چیست؟»

آیا علم می تواند سلامت، سرزندگی و شادی این زن ۹۶ ساله را شرح دهد؟ چگونه زنی در ابتدای سده دوم زندگی اش تا این حد با بنیه و تواناست، در حالی که زنان و مردان جوان تر از او، ذهن و جسمشان از کار افتاده و لحظه مرگ را انتظار می کشند؟



● ۱۰۰ ساله های بندری

در تاریخ پرفراز و نشیب انسان، عمر طولانی همراه با سلامت هدیه ای بوده از جانب خدایان به انبیای الهی. اما متخصصان طب سالمندان مانند «خوان پونسه دلئون»، تلاش می کنند تا اسرار طول عمر ۶۰۰ نفر از ساکنان یک و نیم میلیون نفری جزیره هوکایدو را که در سده دوم عمرشان به سر می برند، کشف کنند. این ۶۰۰ نفر سالم، توانا و سرشار از زندگی هستند و جوان تر از سن واقعی شان به نظر می رسند.

پژوهشگران و متخصصان پیری شناسی مدت ها از تردد کشتی های مسافربر به جزایر ساردنیای ایتالیا و نوا اسکوتیا کانادا جلوگیری کردند تا اشخاص ۱۰۰ ساله ای را که در بندرگاه این دو جزیره حضور دارند، بررسی کنند و به راز طول عمرشان پی ببرند.

در آن سوی جهان، تعدادی از دانشمندان آمریکایی به رهبری دکتر توماس پرثت، متخصص امراض دوران کهنسالی دانشگاه بوستون و مدیر بخش تحقیق انستیتو ملی کهنسالی آمریکا روی افرادی که بیش از ۱۰۰ سال عمر کرده اند، مطالعه می کنند تا تفاوت آنها را با افرادی که در ۸۰ سالگی از بین می روند، کشف کنند.

دکتر پرثت می گوید: «بیش از ۳۰ درصد افراد با بیش از ۱۰۰ سال سن جسم و روح سالمی دارند. بیشتر این افراد، مستقل هستند و می توانند کارهای شخصی شان را انجام دهند.»



● طول عمر ارثی

عمر طولانی به ژن هایی که هنگام تولد به ارث می بریم و سبک زندگی، (تغذیه، محل زندگی و آسیب های روحی روانی) بستگی دارد.

پیش از سال ۱۹۹۸، میزان تاثیر این عوامل بر طول عمر مشخص نبود. دانشمندان سوئدی اواخر دهه ۹۰ میلادی میزان تاثیر عوامل موثر بر طول عمر (تغذیه، محل زندگی و آسیب های روحی روانی) را اندازه گرفتند. آنها با بررسی دوقلوهای همسان به این نتیجه رسیدند که تاثیر ژن ها بر طول عمر، ۳۰ درصد است و سبک زندگی نقش کلیدی در افزایش آن دارد.

دکتر برندلی ویلکاک، استاد انستیتو مطالعات پزشکی پاسفیک در هاوایی معتقد است: «شما می توانید ژنی سالم داشته باشید اما با تغذیه نامناسب همه چیز را نابود کنید. برای داشتن عمر طولانی علاوه بر ژن های سالم باید سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب، فعالیت بدنی و خواب کافی داشته باشید.»



● رژیم غذایی جادو می کند

مطالعات پژوهشگران دانشگاه ایالتی یوتا یافته های دانشمندان سوئدی را تایید می کند. زنانی که در آمریکا عمر طولانی دارند عاشق رانندگی هستند، از دخانیات، کافئین و الکل دوری و هشت سال بیشتر از مردان آمریکایی عمر می کنند.

دکتر پرثت اعتقاد دارد: «این درس بزرگی برای همه ماست. من عمیقا باور دارم با تغییر در رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی، خواب مناسب، پرهیز از دخانیات و الکل، فعالیت ذهنی و... همه انسان ها می توانند دست کم تا ۷۵ سالگی زندگی همراه با سلامتی داشته باشند.»

شهروندان آمریکایی با استفاده از غذاهای آماده و عدم تحرک و ابتلا به انواع بیماری ها از جمله نارسایی های قلبی، یافته های محققان درباره کاهش عمر به دلیل تغذیه نامناسب و عدم تحرک را تایید کردند، اما شهروندان ۱۰۰ ساله اوکیناوا روش سنتی را برای زندگی انتخاب کرده اند.



● برنامه یک روز زندگی مرد ۱۰۳ ساله

سیریو توگوچی ۱۰۳ ساله، ساکن شهر موتوبو در جزیره اوکیناوا، هر روز صبح ساعت شش، از خواب برمی خیزد و پنجره ها را باز می کند. او می گوید: «با این کار به همسایه ها نشان می دهم هنوز زنده و سرحال هستم.»

نیم ساعت بعد، با صدای موسیقی ای که از رادیو پخش می شود، ورزش می کند و صبحانه (برنج سبوس دار و سوپ سبزی ) می خورد. بعد دو ساعت در مزرعه سویا کار می کند.

سیریتو، از زمانی که همسر ۹۳ ساله اش فوت کرده، کارهای خانه را به تنهایی انجام می دهد و به فرزندش متکی نیست پزشکان برای اینکه نگرانی فرزندان توگوچی را برطرف کنند، او را معاینه و اعلام کردند در سلامت کامل به سر می برد.

توگوچی می گوید: «از اینکه آزاد هستم و به تنهایی زندگی می کنم لذت می برم. اگر بیمار شوم شبانه با تاکسی به بیمارستان می روم.»

ساعت دوازده و سی دقیقه ظهر، سیریو توگوچی، ناهار (برنج و سبزی، ماهی، تخم مرغ و توفو (پنیر گیاهی) می خورد، یک ساعت چرت می زند و سپس دو ساعت دیگر در مزرعه کار می کند. او ۸۳ سال است که شام لبنیات می خورد، چون به خواب راحت و آرامشش کمک فراوانی می کند.

دانشمندان انستیتو ملی سلامت آمریکا، دانشگاه اوکیناوا و وزارت بهداشت ژاپن که از سال ۱۹۷۶ در اوکیناوا به دنبال صدسالگان هستند، معتقدند سیریو توگوچی ۱۰۳ ساله فقط یک نمونه است. آنها معتقدند تمام کهنسالان اوکیناوا فعالیت جسمی و ذهنی فراوانی دارند و رژیم غذایی شان سرشار از سبزی، میوه، فیبر، فاقد روغن و نمک است که از بروز سکته مغزی، سرطان و بیماری های قلبی و گوارشی جلوگیری می کند.



● ویتامینE و سویا فراموش نشود

براساس مطالعات سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد و دانشمندان دانشگاه ایالتی هاوایی آمریکا، شهروندان ژاپنی با مصرف ۶۰ تا ۱۲۰ گرم سویا در روز ( بیش از چینی ها که ۱۰ گرم در روز مصرف می کنند)، مقام اول مصرف سویا در جهان را در اختیار دارند. این ماده غذایی که سرشار از فلاونوئیدها ( نوعی آنتی اکسیدان) است، میزان ابتلای ژاپنی ها به سرطان را به میزان زیادی کاهش می دهد.

میزان ابتلای کهنسالان اوکیناوایی به زوال عقل (بیماری آلزایمر) بسیار کمتر از کهنسالان آمریکایی و اروپایی است. پژوهشگران دانشگاه بن آلمان معتقدند کاهش ابتلای ژاپنی ها به زوال عقل به علت وجود ویتامین E در رژیم غذایی آنهاست که از مغز در برابر بیماری ها محافظت می کند. با بررسی، تجزیه و تحلیل زندگی شهروندان اوکیناوا، می توان گفت زندگی مدرن در غرب، یکی از علل کاهش طول عمر است. شهروندان این جزیره با انتخاب سبک زندگی و تغذیه سنتی ژاپن و تطبیق با روش های زندگی در دنیای امروز و فعالیت ذهنی و جسمی، میزان ابتلا به انواع بیماری ها از جمله سرطان، حمله قلبی و زوال عقل را به میزان زیادی کاهش داده اند.

اما دکتر ماکوتو سوزوکی، سرپرست تیم تحقیق روی کهنسالان اوکیناوا می گوید: «به دلیل تغذیه نامناسب جوانان این جزیره و مصرف غذاهای آماده، در دهه های آینده شهروندان این جزیره عمر طولانی نخواهند داشت.»

دکتر جیانی پس، متخصص دانشگاه ساردنیا هم معتقد است: «زندگی کهنسالان جزیره ساردنیا مشابه زندگی شهروندان صد ساله اوکیناوایی و به دلیل فعالیت بدنی و ذهنی و کمک به هم نوع ها عاری از اضطراب است.»



● زندگان متخصص

دکتر لئونارد پون، استاد دانشگاه جورجیا که از سال ۱۹۹۸ روی کهنسالان آمریکایی تحقیق می کند، صدسالگان را « زندگان متخصص» می نامند.

او پس از بررسی نتایج ۱۵ آزمون شخصیت که روی کهنسالان انجام داد، پی برد آنها در طول زندگی، خوش بین، مهربان، امیدوار، شکست ناپذیر و تشنه آموختن بوده و هستند و از کار کردن هراسی ندارند.

دکتر وینفرد روسی، متخصص مرکز ملی تحقیقات سلامت کهنسالان می گوید: «باوجود اینکه مطالعات نشان داده ژن ها دخالت چندانی در افزایش طول عمر انسان ندارند، باید گفت دوقلوهای هم سان افراد صد ساله، ۱۲ بار بیشتر از افراد دیگر شانس رسیدن به ۱۰۰ سالگی دارند.» پژوهشگران پیش بینی می کنند در ۵۰ سال آینده، شهروندان آمریکا در صورت تمایل می توانند در کلینیک هایی ثبت نام کنند و روش های علمی زندگی کهنسالان اوکیناوا و ساردینا را بیاموزند تا به صد سالگی برسند. این روش ها سبب می شوند در ۲۰ سال آینده تعداد صد سالگان جهان بسیار بیشتر از امروز شود.

اما هر کودکی که امروز آرزوی حضور در قرن ۲۲ میلادی را در ذهن می پروراند، باید به گذشته ها نگاه کند و از صدسالگانی که در قرن ۱۹ میلادی آمده اند، بیاموزد. روش آنها برای عمر طولانی، تغذیه مناسب و معقول (غذای بدون نمک و روغن و سرشار از فیبر)، ورزش کردن (دست کم یک ساعت در روز)، خیاطی و بافتنی، حفظ و گسترش دوستی ها، تقسیم و استفاده درست از نیروی بدن، حسرت و غصه نخوردن و کمک به همنوعان است.

نظرات () نویسنده: morteza m پنجشنبه 12 خرداد 1390 - 09:03

آخرین مطالب

» اس ام اس های عاشقانه ( یکشنبه 4 مهر 1395 )
» جملات زیبا و خواندنی EN&FA ( یکشنبه 28 مهر 1392 )
» اس ام اس خنده دار و جوک ... ( چهارشنبه 20 شهریور 1392 )
» پیامک های تبریک عید غدیر خم ( پنجشنبه 11 آبان 1391 )
» راهنمای سرویس انتقال اعتبار ویژه مشترکین دائمی همراه اول ( دوشنبه 10 مهر 1391 )
» تصاویری دیدنی از گل ها ( شنبه 8 مهر 1391 )
» آیـا اینها را میـدانستیـد؟! ( چهارشنبه 11 مرداد 1391 )
» کدهای آهنگ پیشواز ایرانسل ( سه شنبه 13 تیر 1391 )
 
ADS

آمار بازید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :

درباره ما